Tapahtumaosaamisella virtaa seutukaupunkeihin
Tapahtumajärjestäminen seutukaupungeissa on monen toimijan yhteistyötä. Yhteisöllinen seuratoiminta rikastaa arkea, vahvistaa paikallisidentiteettiä ja yhdessä toteutetut tapahtumat tuovat elämää ja elinvoimaa paikkakunnalle.
Hankkeessa lisätään yhdistysten, urheiluseurojen ja muiden tapahtumajärjestäjien osaamista tapahtumajärjestämisestä sekä nostetaan esiin seutukuntien vahvuudet tarjota vaihtoehtoja harrastamiseen, asumiseen, yrittämiseen ja opiskeluun. Hyvät mahdollisuudet eivät ole pelkästään isoissa kaupungeissa, vaan hankkeessa tuetaan ja edistetään seutukiinnittymistä.
Kesto
1.9.2022 – 31.8.2024
Kokonaisbudjetti
153.853,36 €
Leader Joutsenten reitti ry, Leader Aktiivinen Pohjois-Satakunta ry + muu ulkopuolinen rahoitus
128.697,35 €
SAMK
25 156,01 €
Projektin tavoitteet
- Kehittää yhdistysten, urheiluseurojen ja muiden tapahtumajärjestämisen osaamista vastaamaan paremmin nykypäivän vaatimuksia ja hyödyntämään digimahdollisuuksia tapahtumien viestinnässä ja toteutuksessa.
- Synnyttää tapahtumien avulla elinvoimaa ja vetovoimaa ja kannustaa osallistujia aktiivisesti hyödyntämään alueen tarjoamia palveluja.
- Tuoda esiin seutukuntien erinomaisia mahdollisuuksia laadukkaaseen harrastamiseen, asumiseen, yrittämiseen ja opiskeluun.
- Kehittää yhteistyöverkosto Huittisten, Kankaanpään ja Sastamalan välille, mihin osallistuvat yhdistykset, urheiluseurat, kaupungit ja ammattikorkeakoulu.
Hanketiimi:
Jenni Saarno (Sastamala,Huittinen)
projektitutkija
jenni.saarno@samk.fi
Verneri Rajakallio (Kankaanpää)
projektitutkija
verneri.rajakallio@samk.fi
Käytännön toimet
- Hankkeen ideointi ja edistäminen on toteutettu yhteistyössä Sastamalan, Huittisten ja Kankaanpään kaupunkien sekä seutukaupunkien urheiluseurojen VaLePan, LP-Vampulan, Kankaanpään Mailan ja Mailajunioreiden kanssa. Koordinaattorina toimii Satakunnan ammattikorkeakoulu.
- Järjestetään työpajoja eri teemoista, joissa lisätään osallistujien tapahtumaosaamista ja ymmärrystä digitaalisista työkaluista tapahtumatuotannossa. Työpajoja toteutetaan Huittisissa, Sastamalassa ja Kankaanpäässä.
- Kaikki hankkeessa järjestettävät työpajat ovat kaikille asiasta kiinnostuneille avoimia tilaisuuksia ja materiaalit ovat julkisia.
- Lisätään tietämystä korkeakouluopintojen verkko-opiskelumahdollisuuksista, mikä mahdollistaa pienemmällä paikkakunnalla asumisen ja verkko-oppimisen korkeakoulussa.
Projektipäällikkö:
Maija Penttilä
projektipäällikkö
maija.penttila@samk.fi
Ajankohtaista
Uusi Tapahtumajärjestäjän Tarkastuslista – avuksi kaikenkokoisten tapahtumien järjestämiseen
Olemme julkaisseet uuden, kattavan Tapahtumajärjestäjän Tarkastuslistan. Muistilista on suunniteltu avuksesi kaikenlaisten tapahtumien järjestämiseen ja koordinointiin, olipa kyseessä suuri urheilujuhla tai vaikka pienempi yhdistystapahtuma.
Tarkastuslistan avulla voit varmistaa, että kaikki tärkeät asiat tulevat huomioiduiksi tapahtuman suunnittelusta toteutukseen asti. Hankkeessa tuotettua materiaalia voi hyödyntää vapaasti, joten toivomme että työkalu otetaan käyttöön laajalti erityisesti eri yhdistysten ja seurojen toiminnassa.
Mukavia tapahtumia!
Aku Koskinen on monialainen digitaalisen sisällöntuotannon asiantuntija Porista. Luovaan teknologiaan erikoistunut Koskinen tarjoaa konsultointia, työpajoja ja sisällöntuotantopalveluita yrityksensä Fantom Matterin avulla.
Kolmen työpajan kokonaisuudessa tutustutaan matalalla kynnyksellä sisällöntuotantoon tekoälyllä, lisättyyn todellisuuteen ja tapahtumien striimaamiseen. Työpajoissa uppoudutaan kuhunkin teknologiaan, käydään läpi esimerkkejä sekä testaillaan ilmaisia ohjelmia ja palveluita.
Tekoälyllä suoritetaan tehtäviä, jotka yleensä vaativat ihmisen älykkyyttä. Tekoälyllä voidaan hyvin pienellä vaivalla tuottaa kuvia, videota ja tekstiä, joita voidaan hyödyntää esimerkiksi tapahtuman viestinnässä.
Lisätty todellisuus (AR) yhdistää reaalimaailman ja digitaaliset elementit, tarjoten käyttäjille rikastetun kokemuksen, esimerkiksi älypuhelimen kameraa hyödyntämällä. Lisätyllä todellisuudella voidaan lisätä digitaalista sisältöä mm. tapahtumien fyysiseen viestintään.
Striimauksessa videokuvaa lähetetään suorana lähetyksenä katsojille netin välityksellä. Striimaamalla voidaan tuoda näkyvyyttä tapahtumille matalalla kynnyksellä ja pienin kustannuksin. Striimaus voidaan toteuttaa myös 360-videolla, jolloin katsoja pystyy kääntämään kameraa virtuaalisesti, tuoden oman ulottuvuuden striimaukseen.
Kolmen työpajan kokonaisuus starttaa Sastamalassa keskiviikkona 17.4. klo 17-20. Paikkana Funkkistalo, aiheena tekoälyn hyödyntäminen mm. tapahtumissa ja viestinnässä.
Ilmoittaudu mukaan: jenni.saarno@samk.fi
Merkkaa kalenteriin tulevat työpajat:
Lisätty todellisuus | 8.5. | Kankaanpää - Move Areenan VIP-tila
Maksuton työpaja antaa eväät viestinnän innovointiin hyödyntämällä lisättyä todellisuutta (AR).
Ohjelma klo 17-20:
• Mitä on lisätty todellisuus (AR ja webAR)?
• AR:llä lisäulottuvuuksia viestintään
• Käytännön testailua: Luodaan AR teos
21.5. Etäpäivän ohjelma:
• Syventynyt käytännön testailu
• Konsultointi
Aku Koskinen on monialainen digitaalisen sisällöntuotannon asiantuntija Porista. Luovaan teknologiaan erikoistunut Koskinen tarjoaa konsultointia, työpajoja ja sisällöntuotantopalveluita yrityksensä Fantom Matterin avulla.
Kolmen työpajan kokonaisuudessa tutustutaan matalalla kynnyksellä sisällöntuotantoon tekoälyllä, lisättyyn todellisuuteen ja tapahtumien striimaamiseen. Työpajoissa uppoudutaan kuhunkin teknologiaan, käydään läpi esimerkkejä sekä testaillaan ilmaisia ohjelmia ja palveluita.
Tekoälyllä suoritetaan tehtäviä, jotka yleensä vaativat ihmisen älykkyyttä. Tekoälyllä voidaan hyvin pienellä vaivalla tuottaa kuvia, videota ja tekstiä, joita voidaan hyödyntää esimerkiksi tapahtuman viestinnässä.
Lisätty todellisuus (AR) yhdistää reaalimaailman ja digitaaliset elementit, tarjoten käyttäjille rikastetun kokemuksen, esimerkiksi älypuhelimen kameraa hyödyntämällä. Lisätyllä todellisuudella voidaan lisätä digitaalista sisältöä mm. tapahtumien fyysiseen viestintään.
Striimauksessa videokuvaa lähetetään suorana lähetyksenä katsojille netin välityksellä. Striimaamalla voidaan tuoda näkyvyyttä tapahtumille matalalla kynnyksellä ja pienin kustannuksin. Striimaus voidaan toteuttaa myös 360-videolla, jolloin katsoja pystyy kääntämään kameraa virtuaalisesti, tuoden oman ulottuvuuden striimaukseen.
Kolmen työpajan kokonaisuus starttaa Sastamalassa keskiviikkona 17.4. klo 17-20. Paikkana Funkkistalo, aiheena tekoälyn hyödyntäminen mm. tapahtumissa ja viestinnässä.
Ilmoittaudu mukaan: jenni.saarno@samk.fi
Merkkaa kalenteriin tulevat työpajat:
Striimaus | 13.8. | Huittinen - ABC Huittinen, Iso Hullu
Maksuton työpaja tutustuttaa striimaamisen hyötyihin mahdollistaen yleisön saavuttamisen paikasta riippumatta.
Ohjelma klo 17-20:
• Mitä on striimaus?
• Saavuta laajempi yleisö striimaamalla
• Käytännön testailua: Tapahtuman striimaaminen
28.8. Etäpäivän ohjelma:
• Syventynyt käytännön testailu
• Konsultointi
Työpajat
Sosiaalisen median työpaja 1
Pidetty: Huittinen 4.4.2023 | Sastamala 4.5.2023 | Kankaanpää 2.5.2023
Työpaja antaa vauhtia sekä työkaluja somen käyttöön. Jokainen osallistuja pääsee työstämään omaa somesuunnitelmaansa - missä, mitä, kenelle ja miksi? Työpajan vetäjänä toimii Jenni Levävaara.
- Sosiaalisen median eri kanavat
- Sosiaalisen median mahdollisuudet
- Somella arvoa sponsoreille ja yhteistyökumppaneille
- Miksi, mitä & kenelle?
- Yhteenveto ja parhaat käytännön some-vinkit
Työpajaan osallistuneet kokivat saaneensa ideoita ja oivalluksia, he jakoivat ajatuksia sekä verkostoituvat. Erityinen kiitos vuorovaikutuksesta sekä mitä parhaimmasta tunnelmasta!
”Vitsit nää on kivoja! Koska on seuraava?” totesi osallistuja sometyöpajan jälkeen.
Työpajan koulutusmateriaalit:
Sosiaalisen median työpaja 2
Pidetty: Huittinen 3.5.2023 | Sastamala 31.5.2023 | Kankaanpää 19.10.2023
Työpajassa pureudumme käytäntöön, miten tehty suunnitelma toteutetaan käytännössä. Työpaja antaa oivalluksia sekä työkaluja sosiaalisen median käyttöön ja keinot, miten hyödynnät sitä parhaiten.
Työpajassa jaamme myös palautteet, mitä seuraajat toivovat näkevänsä mm. urheiluseurojen sosiaalisessa mediassa. Työpajan vetäjänä toimii Jenni Levävaara.
- Sosiaalisen median strategian luominen sekä vuosikello
- Sisällöntuotanto ja visuaalinen suunnittelu
- Tavoitteellinen somen käyttö markkinoinnissa
- Vuorovaikutuksen rakentaminen yleisön kanssa
Työpaja tarjoaa mahdollisuuden oppia asiantuntijoiden johdolla ja verkostoitua samanhenkisten ihmisten kanssa. Työpaja antaa valmiudet laajentaa sosiaalisen median osaamista ja parantaa vaikuttavuutta sekä näkyvyyttä verkossa.
Osallistujilta tuli kiitosta käytännönläheisyydestä, selkeydestä sekä vuorovaikutuksesta. Osallistujan palaute: ”Hyvä, tiivis setti. Selkeä kokonaisuus aiheesta, joka vaikutti aluksi kovin haastavalta ja monimutkaiselta.”
Työpajan koulutusmateriaalit:
Seutukuntien vetovoimatekijät
Pidetty: 1.3.2023 Kankaanpää | 7.3.2023 Huittinen | 13.4.2023 Sastamala
Teemana on vetovoimatekijöiden tunnistaminen sekä tapahtumien, markkinoinnin ja verkostoitumisen merkitys alueelle urheiluseurojen näkökulmasta. Työpajan vetäjänä toimii Rauman Lukon kehitys- ja tapahtumajohtaja Sasu Eronen.
Työpajaan osallistui eri seurojen sekä yhdistysten edustajia.
Työpajan koulutusmateriaalit:
Tekoäly
Aku Koskinen | 17.4.2024 | Sastamala - Funkkistalo
Työpajasta vinkkejä tekoälyn käyttöönottoon oman toiminnan viestinnässä ja sisällöntuotannossa.
• Mitä on tekoäly?
• Sisällön tuottaminen tekoälyllä
• Käytännön testailua: Tekstin, kuvien, videon ja äänen luominen tekoälyllä
Työpajan koulutusmateriaalit:
Sponsorihankinta ja näkyvyyden hinnoittelu
Tero Puranen |10.4.2024 | Kankaanpää
Mistä hyvä yhteistyö koostuu? Miten sponsoroinnista luodaan hedelmällinen yhteistyö ja miten oikeasti luodaan arvoa yhteistyökumppaneille? Mitä kanavia markkinoinnissa tulee käyttää ja hyödyntää? Miten näkyvyys tapahtumissa ja somessa hinnoitellaan?
Muun muassa näihin kysymyksiin saat vastauksen työpajassamme!
Seurat, yhteisöt, urheilijat, vaikuttajat ja yrittäjät - tämä työpaja on teille!
Päivän aiheita ovat mm.
• Sponsorointi ja tapahtumamarkkinointi 2024
• Markkinointiviestinnän monikanavainen hyödyntäminen
• Mistä toimiva ja tuloksellinen yhteistyö rakentuu
• Näkyvyyden hinnoittelu
Työpajan koulutusmateriaalit:
Sponsorointi ja tapahtumamarkkinointi
Tero Puranen | 30.8.2023 | Huittinen
Osallistujien toiveesta hanke järjestää työpajan, jonka aiheena on sponsorointi, yhteistyö ja hinnoittelu. Työpaja vastaa kysymyksiin: Mistä hyvä yhteistyö koostuu? Miten saada sponsoreita ja luoda hedelmällinen yhteistyö? Mitä kanavia tulee käyttää ja hyödyntää? Miten hinnoitella palvelut tai näkyvyys? Miten hyödyntää viimeisimmät trendit tapahtuma- ja urheilumarkkinoinnissa? Miten ottaa tekoäly käyttöön sisällön tuottamisessa ja markkinoinnissa?
Päivän aiheina mm.
- Sponsorointi ja tapahtumamarkkinointi 2023
- Markkinointiviestinnän monikanavainen hyödyntäminen
- Mistä toimiva ja tuloksellinen yhteistyö rakentuu
- Näkyvyyden hinnoittelu
Sponsorointikouluttajana Tero Puranen on valmentanut satoja urheilijoita ja urheiluseuroja onnistumaan sponsorointineuvotteluissa ja kääntämään näkyvyyden rahaksi. Vuodesta 2010 lähtien hän on nähnyt yli 500 sponsorointihakemusta ja kuullut sponsoreilta, mitä yhteistyöltä haetaan.
Työpajan koulutusmateriaalit:
Miten tehdään onnistunut tapahtuma?
Harri Vilkuna | 25.9.2023 | Sastamala
Toimitko tapahtumien parissa ja olet mukana järjestämässä tapahtumia? Onko organisaatiollasi tapahtumastrategia? Miten tapahtumajärjestäjä sekä kunta saavat yhteistyöllä enemmän irti tapahtumista sekä markkinoinnista?
Käsittelemme työpajassa esim:
- Onnistunut tapahtuma sekä toimiva tapahtumaviestintä yhteistyönä.
- Miten tehdään onnistunut tapahtuma? - Pureudumme tapahtumastrategiaan sekä hedelmälliseen yhteistyöhön.
Harri Vilkuna on Järjestänyt Porissa reilusti yli 2000 keikkaa ja Isomäki Areenassa vuosittain useampia suurtapahtumia, hän on myös perustanut Porispere sekä Kirvatsin Jytä -festivaalit.
”Unelmoi, visioi, suunnittele, tee laskelmat huolella, myy, markkinoi ja toteuta mutta ennen kaikkea kerää kasaan hyvä porukka, palvele asiakasta suurella sydämellä ja luo ikimuistoinen elämys.”
Työpajan koulutusmateriaalit:
Tulossa syksyllä 2024:
Miten luodaan tapahtuma, joka kokoaa kaiken ikäiset osallistujat? Miten esitellä seutukaupungin mahdollisuuksia hyvään arkeen ja vahvistetaan paikallisten palveluiden roolia tapahtumissa? Entä miten tehdä oman yhdistyksen toiminnasta entistä näkyvämpää ja innostavaa?
Syksyn 2024 aikana tulossa kolme työpajaa (yksi kullakin hankepaikkakunnalla).
Järjestetty:
Tapahtumien toimiva vuorovaikutus ja lasten huomiointi tapahtumissa
Perttu Hautala | 6.7.2023 | Kankaanpää
Perttu Hautala luennoi tapahtumien toimivasta vuorovaikutuksesta sekä lasten huomioimisesta tapahtumissa. Lisäksi hän kertoo Tenavaleirin valmentajille ja vanhemmille näkökulmistaan lasten valmentamiseen ja pelinjohtamiseen omien kokemustensa pohjalta.
Perttu Hautala:
- Suomen Pesäpalloliiton koulutuspäällikkö
- Ammattivalmentaja LitM
- Ex-huippupesäpalloilija
- Toimiva vuorovaikutus -ohjaajakouluttaja
Somevinkit
Suunnittele sisällöt etukäteen ja aikatauluta niiden toteutus.
Voit toimia esimerkiksi näin:
Vko 1.
Suunnittele sisällöt etukäteen - ja etenkin loman ajalle sekä 1-2 viikolle sen jälkeen.
Vko 2.
Suunnittele, miten toteutat sisällöt.
Vko 3.
Varaa kalenterista päivä, jolloin luot kaiken sisällön kuvaamisesta hashtageihin.
Vko 4.
Viimeistele julkaisut ja ajasta sisällöt valmiiksi somekanaviin.
Näin sinulla on toiminnassa selkeä rytmi sekä suunnitelmallisuus ja olet luonut sisällöt valmiiksi seuraavalle kuukaudelle.
Laadi vuosikello.
Vuosikello on vuoden kuluessa tapahtuvien toimintojen aikataulu, joka voidaan esittää sanallisesti tai graafisena kuvauksena, esimerkiksi kellon muodossa.
Vuosikellojärjestelmää käytetään erityisesti yritysten ja julkisten yhteisöjen hallinnossa ja paljon myös koulumaailmassa mutta se on äärimmäisen hyvä työkalu ihan jokaiselle somettajalle - niin yksityisyrittäjälle kuin seurallekin.
Jos tahdot valmiin pohjan, esimerkiksi Plandisc ja Cloqqa tarjoavat mahdollisuuden tehdä se ilmaiseksi mutta myös pelkkä kynä ja paperi tai Excel-taulukko riittää.
Suunnittele ja aikatauluta vuoden toimet, sesongit ja tapahtumat sekä laadi näitä tukeva somesisällön suunnitelma.
Tunnetko kohdeyleisösi? Tiedätkö, kenelle teet julkaisusi?
Kohdeyleisön määrittely somessa on tärkeä osa onnistunutta sosiaalisen median strategiaa. Voit tehdä sen seuraavilla vaiheilla:
1. Demografinen (väestöllinen) tieto: Tarkastele ikäryhmiä, sukupuolta, maantieteellistä sijaintia ja muita demografisia tietoja kohdeyleisöstäsi. Tämä auttaa sinua ymmärtämään, keitä he ovat.
2. Kiinnostuksen kohteet: Selvitä, millaisista aiheista tai harrastuksista kohdeyleisösi on kiinnostunut. Voit käyttää sosiaalisen median analytiikkaa ja kyselyitä saadaksesi tietoa.
3. Käyttäytymismallit: Mieti, miten kohdeyleisösi käyttäytyy somessa. Kuinka usein he kirjautuvat sisään, mitä laitteita he käyttävät ja millä ajankohdilla he ovat aktiivisia?
4. Haasteet ja tarpeet: Yritä tunnistaa kohdeyleisösi haasteet ja tarpeet. Mitä ongelmia he kohtaavat, jotka liittyvät alaasi tai tuotteisiisi/palveluihisi?
5. Kilpailijoiden analysointi: Tutki kilpailijoitasi ja heidän kohdeyleisöään. Mitä voit oppia heidän markkinoinnistaan ja sitouttamisestaan?
6. Personoitu asiakasprofiili: Luo kuvitteellinen asiakasprofiili tai useampia personoituja-asiakkaita, jotka edustavat kohdeyleisöäsi. Anna heille nimi, ikä, ammatti ja muut yksityiskohdat.
7. Sosiaalisen median alustojen valinta: Valitse ne sosiaalisen median alustat, joilla kohdeyleisösi todennäköisesti viettää aikaa. Eri alustoilla voi olla erilaisia kohdeyleisöjä.
8. Sisällön suunnittelu: Luo sisältöä, joka resonoi kohdeyleisösi kanssa. Käytä aiemmin keräämiäsi tietoja apuna suunnittelussa.
9. Seuranta ja mukauttaminen: Seuraa sosiaalisen median analytiikkaa ja kuuntele palautetta. Mukauta strategiaasi vastaamaan kohdeyleisösi muuttuvia tarpeita ja mieltymyksiä.
Kohdeyleisön määrittely somessa on jatkuva prosessi, ja on tärkeää pysyä ajan tasalla ja reagoida muutoksiin aktiivisesti.
Käy läpi kaikki someprofiilisi.
- Varmista, että tilin käyttäjänimi on helposti tunnistettavissa sekä löydettävissä.
- Varmista, että biografia eli profiilikuvaus antaa selkeän kuvan tilistä sekä houkuttelee tutustumaan sisältöön.
- Tarvittaessa päivitä kaikki profiili- ja kansikuvat ajankohtaisiksi. Päivitä myös profiilikuvaukset, jos tarpeen.
- Onhan verkkosivut linkitettynä profiilikuvaukseen?
Tietoinen ja vastuullinen lähestymistapa sosiaaliseen mediaan on ensiarvoisen tärkeää vaikuttajille, urheiluseuroille ja yrityksille. Sosiaalinen media tarjoaa voimakkaan väylän kommunikoida yleisön kanssa, ja sen oikea käyttö voi tuoda lukemattomia mahdollisuuksia, mutta myös riskejä. Tässä muutamia avainkohtia oikeanlaiseen sosiaalisen median käyttöön:
1. Aitous ja rehellisyys: Olennaisinta on olla aito ja rehellinen. Vaikuttajien, seurojen ja yritysten tulee jakaa totuudenmukaista tietoa ja välttää harhaanjohtavaa mainontaa. Tämä rakentaa luottamusta yleisön keskuudessa.
2. Sisältöstrategia: Suunnittele sisältöstrategia, joka heijastaa brändin arvoja ja tavoitteita. Jaa sisältöä, joka kiinnostaa ja sitouttaa yleisöä, kuten behind-the-scenes -materiaalia, tarinoita, ja sisältöä, joka antaa arvoa seuraajille.
3. Vuorovaikutus ja keskustelu: Ole vuorovaikutuksessa seuraajien kanssa. Vastaile kommentteihin, kysymyksiin ja palautteeseen. Kuuntele yleisöä ja ota heidän mielipiteensä huomioon päätöksenteossa.
4. Yhteistyöt ja sidosryhmät: Yhteistyö muiden seurojen, yritysten ja vaikuttajien kanssa voi laajentaa näkyvyyttäsi. Valitse kumppanit huolella ja varmista, että yhteistyö sopii brändisi kanssa.
5. Mainonta ja markkinointi: Mainosta harkiten ja kohdista mainokset oikeille yleisöille. Vältä aggressiivista mainontaa, joka saattaa ärsyttää seuraajia.
6. Pysy ajan tasalla: Sosiaalisen median kenttä muuttuu jatkuvasti. Pidä itsesi ajan tasalla uusista algoritmeista, trendeistä ja parhaista käytännöistä.
Sosiaalisen median oikea käyttö vaikuttajien, urheiluseurojen ja yritysten toiminnassa edellyttää jatkuvaa oppimista ja sopeutumista. Tärkeintä on kunnioittaa yleisöäsi, olla avoin ja rehellinen sekä luoda merkityksellisiä yhteyksiä. Sosiaalinen media voi olla voimakas voimavara, kun sitä käytetään oikein ja vastuullisesti.
Pohdituttaako, miten kirjoittaa hyvä somepostaus?
1. Tunne yleisösi: Ensimmäinen askel on ymmärtää kohdeyleisöäsi. Keitä he ovat? Mikä heitä kiinnostaa? Mikä heille on tärkeää?
2. Kiinnostava otsikko: Kirjoita houkutteleva otsikko, joka herättää huomion ja kertoo lyhyesti postauksen aiheen.
3. Laadukas sisältö: Kirjoita selkeästi ja kiinnostavasti. Käytä oikeinkirjoitusta ja kielioppia huolellisesti. Vältä liian monimutkaista kieltä, ellei kohdeyleisösi sitä edellytä.
4. Kuvitus: Lisää korkealaatuinen kuva tai video, joka tukee postauksen viestiä. Kuvat ja visuaaliset elementit voivat tehdä postauksesta houkuttelevamman.
5. Lyhyt ja ytimekäs: Pidä postaus lyhyenä ja ytimekkäänä. Somekäyttäjillä on usein lyhyt huomioaika, joten pyri välittämään viesti selkeästi ja nopeasti.
6. Sisällytä tunnisteita: Käytä relevantteja tunnisteita (hashtag #) lisätäksesi näkyvyyttä postauksellesi. Käytä kuitenkin harkintaa ja vältä liiallista tunnisteiden käyttöä.
7. Kysymykset ja vuorovaikutus: Kannusta käyttäjiä osallistumaan postaukseen esittämällä kysymyksiä tai pyytämällä kommentteja ja jakamisia.
8. Aikataulutus: Julkaise postaus sopivaan aikaan, jolloin kohdeyleisösi on aktiivisimmillaan sosiaalisessa mediassa.
9. Seuraa tuloksia: Seuraa postauksen suorituskykyä ja reagoi käyttäjien kommentteihin ja palautteeseen aktiivisesti.
10. Avoimuus ja rehellisyys: Ole aina rehellinen ja avoin postauksissasi. Luottamus on tärkeää sosiaalisessa mediassa.
Muista, että hyvä somepostaus voi vaihdella alustan ja kohdeyleisön mukaan, joten on tärkeää säätää strategiaasi tarpeiden ja somekanavan mukaan.
Yritykset ja seurat ovat kaksi erilaista maailmaa, mutta molemmilla on mahdollisuus luoda vahva online-läsnäolo ja sitouttaa yleisönsä. Joten, mitä voimme oppia toisiltamme?
1. Tarinankerronta:
Molemmat voivat hyödyntää tarinankerrontaa. Yritysten tulisi jakaa tarinoita siitä, kuinka he tukevat yhteisöään, ja urheiluseurat voivat kertoa pelaajiensa ja joukkueensa matkasta. Tarinat herättävät tunteita ja sitouttavat yleisön.
2. Sosiaalinen vastuu:
Yritykset voivat näyttää esimerkkiä sosiaalisesti vastuullisina toimijoina, kun taas urheiluseurat voivat tuoda esiin yhteisönsä tarpeita ja auttaa niitä. Osallistuminen myös yhteiskunnallisiin kampanjoihin ja hyväntekeväisyyteen on voimakas viesti.
3. Sisällön monipuolisuus:
Sekä yritykset että urheiluseurat voivat tuoda esiin monipuolisuutta. Yritykset voivat näyttää, että he arvostavat erilaisia taustoja ja kokemuksia työntekijöissään, kun taas urheiluseurat voivat korostaa monimuotoisuutta pelaajistossaan ja kannattajissaan.
4. Visuaalisuus:
Laadukkaat kuvat ja videot ovat avainasemassa. Yritykset voivat jakaa tuotekuvia ja -videoita, asiakaskokemuksia sekä palautteita, kun taas urheiluseurat voivat näyttää upeita pelihetkiä ja kannattajien intohimoa, treenivinkkekä sekä behind the scene -otteita. Visuaalinen sisältö vetoaa nopeasti ja tehokkaasti.
5. Vuorovaikutus:
Molemmat voivat hyötyä vuorovaikutuksesta seuraajiensa kanssa. Kysy kysymyksiä, järjestä kilpailuja ja anna seuraajillesi mahdollisuus osallistua keskusteluun. Tämä rakentaa yhteisöä ja vahvistaa suhdetta.
Lopuksi, muistakaa, että aitous on avain. Yritysten ja urheiluseurojen tulisi olla aitoja ja rehellisiä viesteissään. Seuraajat arvostavat aitoutta ja tunnistavat sen nopeasti.
Tapahtumajärjestämisen vinkit
Unelmoi, visioi, suunnittele, tee laskelmat huolella, myy, markkinoi ja toteuta mutta ennen kaikkea kerää kasaan hyvä porukka, palvele asiakasta suurella sydämellä ja luo ikimuistoinen elämys.
Tapahtuman järjestämisen neljä päävaihetta ovat: suunnittelu, viestintä, toteutus ja jälkimarkkinointi.
1. Suunnittelu:
- Määrittele tavoitteet ja kohdeyleisö.
- Laadi aikataulu ja budjetti.
- Valitse sopiva tapahtumapaikka ja varaa tarvittavat resurssit.
2. Viestintä:
- Kehitä tehokas markkinointistrategia.
- Hyödynnä sosiaalista mediaa, sähköpostia ja muita kanavia.
- Luo houkutteleva ja informatiivinen tapahtumasivusto.
3. Toteutus:
- Koordinoi kaikkia osa-alueita tapahtumapäivänä.
- Varmista, että tekniset järjestelyt toimivat moitteettomasti.
- Huolehdi osallistujien viihtyvyydestä, mukavuudesta ja turvallisuudesta.
4. Jälkimarkkinointi:
- Kerää palautetta ja analysoi tapahtuman onnistumista.
- Hyödynnä palautteita ja saatuja tietoja tulevien tapahtumien parantamiseksi.
- Kiitä osallistujia ja ylläpidä yhteisöä.
Löydät syvällisempää tietoa ja käytännön vinkkejä aiheista esimerkiksi Tapahtumaosaamiseen liittyvistä kirjoista, alan verkkosivustoilta ja tapahtumajärjestäjien oppaista sekä kaupunkien sivuilta.
Huittinen.fi - Oletko järjestämässä tapahtumaa Huittisissa?
Sivustolta huittinen.fi löytyy ohjeita tapahtumanjärjestämiseen Huittisissa.
Mailajuniorit ry - Tapahtumajärjestäjän opas 2019
Oppaan kirjoittamisesta ovat vastanneet Mailajuniorit ry:n hallituksen jäsenet Heini Pasanen ja Matti-Pekka Salo.
Opas keskittyy Mailajuniorit ry:n toimintaan liittyvien tyypillisten tapahtumien järjestämiseen. Niinpä keskiössä ovat mm: ottelujen, turnausten, leirien, pesiskoulun, joukkuetapahtumien, koulutustapahtumien, varainhankintatapahtumien, päättäjäis- ja palkitsemistapahtumien järjestämiset. Opas toimii samalla hyvänä tietopakettina siitä, millaisia asioita hyvin suunnitellun ja onnistuneen tapahtuman osalta tulee ottaa huomioon.
Sastamalan kaupunki - Tapahtumajärjestäjän opas 2022
Koottuna eri viranomaisten ja tahojen ohjeita: Festivaalit, urheilukilpailut, messut, konferenssit, paraatit, maratonit, teatteriesitykset tai konsertit.
Onnistuneen tapahtuman suunnittelu ja toteuttaminen vaatii huolellista organisointia, huomiota yksityiskohtiin ja tehokasta viestintää.
Vaihe 1: Määritä tavoitteesi
- MIKSI? Määritä selkeästi tapahtumasi tarkoitus ja tavoitteet.
- KENELLE? Tunnista kohdeyleisösi, kenelle tapahtuma järjestetään ja räätälöi tapahtuma sen mukaan.
- MITEN & MILLOIN? Luo realistinen budjetti ja aikataulu. Aloita suunnittelu hyvissä ajoin ja varaa myös viestintään sekä mainontaan ja markkinointiin useampia kuukausi.
Vaihe 2: Muotoile suunnitelmasi
- Kokoa tapahtumasuunnittelutiimi ja jaa vastuualueita.
- Varmista, että kaikki ovat ymmärtäneet tavoitteet, tehtävät jne. Varmista viestinnän toimivuus sekä kaikkien pääsy tarvittaviin tietoihin ja niiden täydentämiseen.
- Mieti ideoita ja teemoja, jotka ovat tavoitteesi mukaisia.
- Päätä tapahtuman muoto (konferenssi, messut, kiertue, varainkeruu jne.).
Vaihe 3: Paikan valinta ja varaus
- Tutki ja vieraile eri tapahtumapaikoissa.
- Huomio kapasiteetti, sijainti, tilat ja kustannukset.
- Neuvottele ja laadi sopimukset, varmista tarvittavat luvat, lisenssit jne.
Vaihe 4: Budjetin hallinta
- Laadi tarkka budjetti kaikille tapahtumakuluille.
- Huomio myös mahdolliset yllätykset ja lisäkulut.
- Kohdista varoja tapahtuman kullekin osa-alueelle: paikka, koristeet, catering, viihde, markkinointi, mainonta jne.
- Tarkista ja seuraa menoja säännöllisesti pysyäksesi budjetissa.
Vaihe 5: Tapahtuman suunnittelu ja brändäys
- Kehitä tapahtumalle houkutteleva visuaalinen ilme (logo, värimaailma, grafiikka).
- Luo kutsuva tunnelma. Tunnelman voit luoda asianmukaisilla koristeilla ja valaistuksella, musiikilla jne.
- Varmista brändäyksen johdonmukaisuus kaikissa tapahtumamateriaaleissa (bannerit, kyltit, ohjelmat).
Vaihe 6: Kattava markkinointistrategia
- Mainosta tapahtumaasi eri kanavien avulla: sosiaalinen media, sähköpostimarkkinointi, julisteet, flyerit, sanomalehtimainokset, podcastit jne.
- Hyödynnä kumppanuuksia vaikuttajien, tiedotusvälineiden tai asiaankuuluvien organisaatioiden kanssa.
- Kannusta osallistujia jakamaan tapahtuma verkostoissaan esimerkiksi arvontojen muodossa.
Vaihe 7: Logistiikan järjestäminen
- Suunnittele tapahtuman aikataulu selkeällä aikajanalla, joka mahdollistaa asettelun ja erittelyn.
- Koordinoi, kommunikoi ja varmista asiat mukana olevien tahojen kanssa (laitteiden toimitus, catering, turvallisuus, kuljetus, myyjät jne.)
- Järjestä oikeat istumapaikat, rekisteröinti, opasteet ja audiovisuaaliset järjestelyt.
Vaihe 8: Sitouttava sisältö ja aktiviteetit
- Kehitä monipuolinen valikoima puhujia, esiintyjiä tai ohjaajia.
- Huolehdi, että sisältö on tasapainossa. Sisällössä on hyvä olla informatiivisiä, viihdyttäviä ja interaktiivisia osioita.
- Sisällytä mukaansatempaavia aktiviteetteja, kuten työpajoja, pelejä tai Q&A-istuntoja.
Vaihe 9: Varmista sujuva tapahtuman kulku
- Anna tapahtumahenkilöstön hoitaa ilmoittautuminen, osallistujien opastaminen ja puhujien hallinta.
- Varmista äänen ja teknisen puolen toimivuus ennen tapahtuman alkua.
- Toteuta valmiussuunnitelma odottamattomien ongelmien (esim. sähkökatkokset, sairaskohtaukset, hätätilanteet) ratkaisemiseksi.
Vaihe 10: Tapahtuman jälkeinen arviointi ja seuranta
- Kerää palautetta osallistujilta ja sidosryhmiltä kyselyjen tai haastattelujen avulla.
- Arvioi tapahtuman onnistumista suhteessa sen tavoitteisiin ja saatuun palautteeseen.
- Jaa tapahtuman jälkeinen raportti ja esitä kiitos sponsoreille, puhujille ja osallistujille.
Hyvän tapahtuman luominen edellyttää perusteellista suunnittelua, tehokasta ja tarkkaa toteutusta sekä syvällistä tapahtuman jälkeistä arviointia.
Seuraamalla näitä vaiheita lisäät tapahtumasi onnistumisen mahdollisuuksia, jolloin saat ikimuistoisen ja onnistuneen kokemuksen kaikille osallistujille.
Muista mukauttaa nämä ohjeet tapahtumasi erityistarpeiden ja -vaatimusten mukaan. Onnea!
Aloita ajoissa tapahtuman suunnittelu sekä viestintä!
Tapahtuman järjestäminen vaatii tarkkaa suunnittelua, aikatauluttamista sekä aktiivista viestintää, jotta lopputulos on onnistunut. Yksi tärkeimmistä asioista tapahtuman järjestämisessä on aloittaa suunnittelu sekä viestintä riittävän ajoissa.
Miksi ajoissa aloittaminen on tärkeää?
Olipa kyseessä sitten ohjelman suunnittelu, luvan hakeminen tai budjetin laatiminen, aikaisessa vaiheessa aloittaminen antaa mahdollisuuden hioa yksityiskohdat kuntoon ja käsitellä mahdollisia ongelmia tai muutostarpeita ennen kuin ne muodostuvat suuremmiksi haasteiksi.
Toiseksi, hyvissä ajoin aloitettu viestintä antaa osallistujille mahdollisuuden varata kalenteristaan aikaa tapahtumalle. Mitä aiemmin tiedot tapahtumasta ovat saatavilla, sitä todennäköisemmin ihmiset pystyvät järjestämään aikataulunsa sen mukaan ja sitoutumaan osallistumaan. Näin myös varmistat, että mahdollisimman moni on tietoinen tulevasta tapahtumasta.
Vinkkejä ajoissa aloittamiseen:
- Suunnittele aikataulu: Laadi tapahtuman suunnittelulle ja toteutukselle selkeä aikataulu, jossa tarvittavat vaiheet ja niiden aikataulutus on huomioitu.
- Kommunikoi tiimin kanssa: Pidä tiimi ajan tasalla suunnitelmista ja tavoitteista, jotta kaikki ovat tietoisia tehtävistään ja vastuistaan.
- Hyödynnä teknologiaa: Käytä apuna tapahtumahallinnan ja viestinnän työkaluja, kuten sähköpostia, sosiaalista mediaa ja tapahtumahallintajärjestelmiä, jotta viestintä sujuu tehokkaasti ja ajantasaisesti. Käytä aktiivisesti ja säännöllisesti sosiaalisen median eri kanavia, jotta saavutat mahdollisimman suuren näkyvyyden eri ikäluokissa.
- Ole joustava: Vaikka suunnitelmat olisivatkin hyvin hiotut, ole valmis muokkaamaan niitä tarpeen mukaan. Joustavuus auttaa sinua sopeutumaan odottamattomiin muutoksiin ja varmistamaan tapahtuman onnistumisen.
Ajoissa aloittaminen on avain onnistuneeseen tapahtumaan - etenkin tapahtuman suunnittelussa sekä viestinnässä. Saat tarvittavan ajan hioa yksityiskohdat kuntoon ja varmistaa, että osallistujat ovat tietoisia tapahtumasta ja voivat suunnitella osallistumisensa etukäteen. Joten muista: hyvä suunnittelu on puoli voittoa ja aikainen aloittaminen varmistaa tapahtuman onnistumisen.