Tutkitaan: Pakopeli valjastetaan hoidolliseen ja ohjaukselliseen käyttöön

21.10.2024Kuusiluoma Reetta-Kaisa, Kahala Minna, Hannukainen Hanna, Nieminen Mikko, Valtanen SusannaTutkitaan

Pakopeli on seikkailullinen hyötypeli, jossa päätellään ja ratkaistaan määräajassa erilaisia tehtäviä. Pakopeleissä harjoitellaan ryhmätyö-, viestintä- ja delegointitaitoja sekä kriittistä ajattelua.

Kuvassa pöydällä erilaisia pelejä ja nuoria pöydän ympärillä testaamassa pelejä. Kuvaaja: Minna Kahala.
Nuoret testaavat erilaisia lautapelejä ennen oman pakopelin suunnittelua. Kuva: Minna Kahala.

Kuten mediassakin on korostettu, viime vuosina nuorten ja nuorten aikuisten ahdistuneisuus on lisääntynyt huolestuttavasti. Myös neuromonimuotoisuus on ollut pinnalla. Kuntouttavaan toimintaan tarvitaan tuoreita työtapoja, joilla edistetään psykososiaalista hyvinvointia, työelämätaitoja ja arjenhallintaa. Pelillisyys onkin lempeä tapa harjaannuttaa työelämävalmiuksia ja ryhmässä toimimista.

Yhdessä pakoon – yhdenvertaisuutta ja osallisuutta pelillisyydellä -hankkeessa kehitetään pakopeli, joka monipuolistaa kuntouttavan toiminnan työvälineitä. Pakopeli on suunnattu 16–29-vuotiaille kuntoutujille, joilla on mielenterveydellisiä tai neuropsykiatrisia pulmia.

Osallistamalla tukeminen

Pelin suunnittelu ja toteutus tehdään yhdessä nuorten ja nuorten aikuisten kanssa, jolloin heidän kokemuksensa osallisuudesta ja yhdenvertaisuudesta palvelujen käyttäjinä vahvistuu. Osallistamalla kohderyhmää lisätään heidän psykososiaalista hyvinvointiaan ja ehkäistään syrjäytymistä. Pakopeliin yhdistetään hoidollisia ja ohjauksellisia sisältöjä, kuten Aggression Replacement Training (ART), dialektinen käyttäytymisterapia (DKT), psykoedukaatio sekä aistiesteettömyyden näkökulmia.

Tuloksena syntyy lautapelinä pelattava pakopeli, joka monipuolistaa kuntouttavien välineiden kirjoa. Myös kohderyhmän kanssa työskenteleville ammattilaisille tuotetaan pelillisyyden mahdollisuuksia avaava materiaalipaketti.

 

Tiesitkö tämän? 

  • Pelaaminen on kuntouttavaa toimintaa. Se edistää ongelmanratkaisutaitoja ja siinä voi olla hoidollista ja ohjauksellista sisältöä.
  • Pelillisyyden kautta voidaan harjaannuttaa työelämävalmiuksia ja ryhmässä toimimista.
  • Pelillisyys koetaan usein tasavertaisuutta tukevana ja toimintaan sitouttavana.
  • Pakopelin kehittämisessä on mukana satakuntalaisia nuoria ja nuoria aikuisia mm. Porista, Nakkilasta, Harjavallasta ja Säkylästä.

Lisää aiheesta:

Jaa artikkeli

Tutkitaan