Projektin tavoitteet
- Lisätä opiskelijoiden osallisuutta, tasa-arvoa ja hyvinvointia kehittämällä opiskelijalähtöistä vapaa-ajan harrastustoimintaa ja hyvinvointipalveluita
- Kehittää hyvinvointitutoroinnin toimintamalli yhteistyössä opiskelijakunnan ja korkeakoulun liikunta-ja hyvinvointipalveluiden kanssa
- Nostaa tutortoiminnan vetovoimaisuutta ja näkyvyyttä
- Tukea ja tsempata opiskelijoita, joiden opiskelukyky on heikentynyt, kokee yksinäisyyttä tai kaipaa tukea sekä parantaa opiskelijoiden tietoisuutta hyvinvointia tukevista palveluista
Yhteystiedot:
Maija Penttilä
hyvinvointisuunnittelija, projektipäällikkö
maija.penttila@samk.fi
Käytännön toimet
- Kehitettiin hyvinvointitutormalli. Rekrytoitiin ja koulutettiin yli 30 hyvinvointitutoria ja juurrutettiin toiminta osaksi CampusMoWea ja Sammakkoa. Koulutetut hyvinvointitutorit järjestivät uudenlaista toimintaa vapaa-ajalle ja opiskelupäiviin Porissa, Raumalla ja Kankaanpäässä.
- Aloitettiin hyvinvointitoimijoiden ja opiskelijakunnan yhteistyöllä Hymiökahvit, joiden tarkoituksena on rennon hetken lisäksi tarjota informaatiota ja ohjausta, jotka tukevat opiskelijoiden opiskelukykyä ja yhteisöllisyyttä.
- Tiivistettiin yhteistyötä ohjausta, kotoutumista ja opiskeluhyvinvointia edistävien toimijoiden kanssa sisäisesti ja ulkoisesti.
- Pilotoitiin Studybuddy-vertaismentorointia, jossa sosionomiopiskelija toimii vertaistukena toiselle SAMKin opiskelijalle yhdessä TUKEE2-hankkeen kanssa.
- Tehtiin opiskeluhyvinvoinnin asiaa näkyväksi viestinnässä ja eri tapahtumissa. Lisättiin tietoa opiskeluhyvinvoinnin palvelusta sekä opiskelukykyyn vaikuttavista tekijöistä hankeviestinnän sekä moniammatillisen yhteistyöverkoston avulla.
- Oltiin mukana järjestämässä mm. Sport approja, hyvinvointiviikkoa, opiskelijoiden mielenterveyspäivää sekä ohjauksen ja pedagogisen hyvinvoinnin päivää koko korkeakouluyhteisön työ- ja opiskelukyvyn edistämiseksi.
- Kerättiin tietoa opiskelijoiden opiskelukyvystä ja toiveista opintojen tukemiseksi. SAMKin Opiskeluhyvinvointikysely sai lisää näkyvyyttä ja tutkimuksen tuloksia käsiteltiin eri forumeissa.
- Osallistuttiin KOHO-verkoston toimintaan, joka koostui vastaavaa OKM:n avustusta saaneista korkeakouluista. Korkeakoulujen opiskeluhyvinvoinnin ja ohjauksen verkoston tavoitteena on tukea hyvien opiskeluhyvinvoinnin käytänteiden jakamista korkeakoulujen kesken sekä tukea käytänteiden levittämistä opiskeluhyvinvoinnin ja ohjauksen toteuttamiseen opiskeluhyvinvointi.fi-sivustolla.