Tutkitaan: EtänäHyvin – koulutusmalli akuuttihenkilöstön tueksi etäarviointiin ja -ohjaukseen palvelumuotoilua hyödyntäen

17.9.2025Anu Elo, Maarit Hallia, Tuuli Paija, Nina Korsström, Sanna Saikkonen, Virpi VälimaaTutkitaan

Etäpalveluiden lisääntyessä myös akuuttihoitotyö on siirtynyt osittain digitaalisiin ympäristöihin. Puhelimitse toteutettava hoidon tarpeen arviointi ja ohjaus ovat tulleet yhä keskeisemmäksi osaksi akuuttihenkilöstön arkea. Työ on vaativaa ja siihen liittyvää osaamista sekä jaksamista tukevia rakenteita on kehitetty vielä varsin vähän. EtänäHyvin-hankkeessa tähän haasteeseen vastataan kehittämällä ja pilotoimalla uudenlainen koulutusmalli, joka tukee akuuttihenkilöstön osaamista ja työhyvinvointia.

Kolme ihmistä tarkastelee ikkunaan kiinnitettyjä post it lappuja.

Hankkeen keskiössä on digitaalinen EtänäHyvin-koulutusmalli, jonka tavoitteena on vahvistaa akuuttihenkilöstön valmiuksia toimia etäarvioinnin ja -ohjauksen tehtävissä. Samalla kehitetään keinoja työkuormituksen hallintaan ja työhyvinvoinnin tukemiseen. Koulutusmalli suunnitellaan erityisesti puhelimitse hoidon tarpeen arviointia ja ohjausta tekevälle akuuttihoitohenkilöstölle.

Hankkeessa keskitytään siihen, millaisia voimavara- ja kuormitustekijöitä henkilöstö tunnistaa omassa työssään ja miten näihin voidaan vastata koulutuksellisin keinoin. Samalla pyritään vahvistamaan hyviä käytäntöjä työhyvinvoinnin tukemiseksi ja jakamaan niitä laajasti käyttöön.

EtänäHyvin-hanke toteutetaan palvelumuotoilua hyödyntäen kolmessa vaiheessa: ymmärrys, konseptointi ja prototypointi. Menetelmä perustuu tunnettuun IDEO:n luomaan malliin, jossa keskeistä on käyttäjälähtöinen kehittäminen ja kokeilukulttuuri (Brown, 2009). Palvelumuotoilun etuna on sen kyky tuoda kehittämistyöhön suoraan käyttäjien tarpeet ja näkemykset, mikä parantaa lopputuloksen vaikuttavuutta ja käyttöönotettavuutta (Koskinen ym., 2011).

Hankkeen ymmärrysvaiheessa kerättiin tietoa kohderyhmän kokemuksista ja työoloista haastattelujen ja kirjallisuuskatsauksen avulla. Tavoitteena oli tunnistaa työn fyysiset ja psykososiaaliset riskit sekä voimavarat. Tämä vaihe toteuteutui syksyllä 2024.

Seuraava vaihe oli konseptointi, jossa kohderyhmälle toteutettiin kysely, jonka avulla kartoitettiin laajemmin henkilöstön kokemuksia työn kuormitustekijöistä ja kehittymisen tarpeista. Kyselyyn vastattiin keväällä 2025. Saatujen tulosten pohjalta järjestetään syksyn 2025 aikana työpajoja, joissa akuuttihenkilöstö ideoi koulutusmallin sisältöjä ja menetelmiä.

Prototypointivaiheessa, joka ajoittuu työpajojen toteutuksen jälkeen, hanketiimi kokoaa koulutusmallin ja sen digitaaliset sisällöt. Kohderyhmä pilotoi tätä koulutusmallia kolmen kuukauden ajan omassa työssään. Kohderyhmältä saatu palaute hyödynnetään mallin viimeistelyssä. Malli on valmiina loppuvuodesta 2026, jolloin se julkaistaan myös Opin.fi-palvelussa kaikkien saataville.

Tavoitteena on, että EtänäHyvin-koulutusmalli on avoimesti saatavilla ja hyödynnettävissä valtakunnallisesti niin hyvinvointialueilla, kuin alan koulutusorganisaatioissa. Malli tarjoaa konkreettisia työkaluja työn kuormituksen hallintaan sekä osaamisen kehittämiseen, erityisesti tilanteissa, joissa hoidon tarpeen arviointi tapahtuu etänä ilman suoraa potilaskontaktia.

Koulutusmallin avulla voidaan lisätä työntekijöiden kykyä arvioida omaa jaksamistaan, hyödyntää omia voimavarojaan ja tukea ammattitaitonsa jatkuvaa kehittämistä. Samalla edistetään työn sujuvuutta ja asiakaslähtöisyyttä. Etätyö asettaa erityisiä haasteita työn kuormittavuuden hallintaan, ja hoitotyön osalta nämä haasteet ovat sekä tiedollisia, emotionaalisia että teknologisia.

Tiesitkö tämän?

  • Etäarviointia tekevä hoitohenkilöstö kohtaa samanaikaisesti sekä tiedollisia, emotionaalisia että teknologisia vaatimuksia.
  • Palvelumuotoilu soveltuu erinomaisesti koulutusmallien kehittämiseen, erityisesti silloin, kun mukana on monia käytännön työssä toimivia ammattilaisia.
  • Digitaalinen koulutusmalli suunnitellaan siten, että se on helppo ottaa käyttöön myös ilman ulkopuolista kouluttajaa.

Kirjoittajat:

Anu Elo, TtM, sh (YAMK), lehtori, SAMK,
Maarit Hallia, th (YAMK), AmO, SAMK,
Tuuli Paija, TtM, lehtori, Turun AMK,
Nina Korsström, TtM, lehtori, Turun AMK,
Sanna Saikkonen, TtM, lehtori, VAMK,
Virpi Välimaa, TtM, lehtori, VAMK.

Etänä hyvin -hanke on ESR+ osarahoittama ryhmähanke, jossa hankkeen päätoteuttaja on Turku AMK. Osahankkeen toteuttajina ovat Satakunnan ammattikorkeakoulu Oy ja Oy Vaasan ammattikorkeakoulu. Hankkeen toteutusaika on 1.9.2024 – 31.12.2026.

Logopalkki. Euroopan unionin osarahoittama, Turku AMK, SAMK, VAMK, Etänä Hyvin.

Lähteet

Brown, T. (2009). Change by design: How design thinking creates new alternatives for business and society. Harvard Business Press.

Koskinen, I., Zimmerman, J., Binder, T., Redström, J., & Wensveen, S. (2011). Design research through practice: From the lab, field, and showroom. Morgan Kaufmann.

 

Jaa artikkeli

Lue myös